Projekt zmiany statutu

Projekt uchwały z dnia ... 2012 r.
zgłoszony przez radnych
Justynę Zielińską
Andrzeja Mięsoka


UCHWAŁA NR
RADY MIASTA ZGIERZA
z dnia

w sprawie zmiany Statutu Miasta Zgierza

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 40, ust. 2 pkt 1 i art. 41, ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 146, poz. 1055, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz.1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567) Rada Miasta Zgierza

u c h w a l a, co następuje:

§ 1. W Statucie Miasta Zgierza stanowiącym załącznik do uchwały Nr XLIX/463/06 Rady Miasta Zgierza z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Zgierza (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego Nr 280, poz. 2173) zmienionej uchwałami: Nr X/89/07 Rady Miasta Zgierza z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Zgierza (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego Nr 247, poz. 2297), Nr XXXIII/295/09 Rady Miasta Zgierza z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Zgierza (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego Nr 126, poz. 1259), Nr XXXVII/337/09 Rady Miasta Zgierza z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Zgierza (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego Nr 245, poz. 2224), Nr XLVIII/437/10 Rady Miasta Zgierza z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Zgierza (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego Nr 163, poz. 1350) w załączniku Nr 5 do Statutu Miasta Zgierza wprowadza się następujące zmiany:
1)       § 28a otrzymuje brzmienie:
„§ 28a. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni, komisje, kluby radnych, Prezydent oraz Przewodniczący Rady,
oraz grupa co najmniej 150 mieszkańców, posiadających czynne prawo wyborcze do Rady.
2. Do projektu uchwały zgłoszonego przez grupę mieszkańców należy dołączyć listę pełnomocników projektu nie przekraczającą 3 osób, zwanych dalej „grupą inicjatywną”, upoważnionych do kontaktu w imieniu wnioskodawców oraz listę osób popierających inicjatywę uchwałodawczą, zawierającą dane wnioskodawców: imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, podpis wraz z oświadczeniami osób popierających inicjatywę uchwałodawczą, wyrażającymi zgodę na przetwarzanie ich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji projektu uchwały, zgłoszonego w tym trybie, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.); każda ponumerowana strona listy zawierającej dane wnioskodawców powinna przedstawiać tytuł proponowanej uchwały i być trwale połączona z kopią projektu uchwały celem przedłożenia Przewodniczącemu Rady.”;
2) § 28b otrzymuje brzmienie:
„§ 28b. 1. Projekty uchwał wpływają do Przewodniczącego Rady, który kieruje je do radcy prawnego Urzędu, a następnie do odpowiednich komisji celem zaopiniowania, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
2. Projekty uchwał oraz imiona i nazwiska członków grupy inicjatywnej są niezwłocznie publikowane na stronie internetowej miasta w dziale  Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Zgierza.
3. Przed rozpoczęciem zbierania podpisów mieszkańcy mają prawo zwrócić się do Przewodniczącego Rady z wnioskiem o sprawdzenie projektów uchwał pod względem formalno-prawnym.
4. Przewodniczący rozpatruje wniosek, o którym mowa w ust. 3, w terminie 7 dni od dnia jego złożenia. Decyzja odmowna wymaga pisemnego uzasadnienia.
5. Projekty uchwał, o których mowa w § 28a ust. 2, Przewodniczący Rady kieruje także do Prezydenta celem zaopiniowania.
6. Prezydent sprawdza poprawność listy podpisów pod projektem uchwały i  wyraża opinię w przedmiocie projektów, o których mowa w ust. 5, w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania.
7. Jeżeli projekty uchwał po sprawdzeniu nie zawierałyby wymaganej liczby podpisów, Przewodniczący Rady wyznacza grupie inicjatywnej dodatkowy termin 7 dni na uzupełnienie listy.
8. Projekty wnoszone przez mieszkańców prezentowane są właściwym komisjom Rady przez pełnomocników, o których mowa w § 28a ust. 2.
9. Po wydaniu opinii przez Prezydenta oraz  komisje Rady, Przewodniczący Rady kieruje przedmiotowe projekty uchwał na najbliższą sesję Rady Miasta.
10. Na sesji Rady projekty wnoszone przez mieszkańców przedstawia Komisja Spraw  Obywatelskich lub osoba upoważniona przez pełnomocników, o których mowa w § 28a ust. 2, jeżeli wyrażą taką wolę.
11. Postanowienia ust. 1 nie dotyczą uchwał o charakterze proceduralnym i personalnym.”;
 3) w § 28c w literze h wyrazy „ust. 2” zastępuje się wyrazami „ust. 11”.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miasta Zgierza i Prezydentowi Miasta Zgierza.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego oraz przez 14 dni na tablicy ogłoszeń Rady Miasta Zgierza. 


UZASADNIENIE

Wzorem innych gmin w Polsce, celem zwiększenia udziału obywateli w życiu publicznym oraz dla wzmocnienia idei i mechanizmów samorządności wnoszę  projekt zmiany statutu Miasta Zgierza.
Inicjatywa obywatelska ma swoje  inspiracje w rozwiązaniach konstytucyjnych i ustawowych. Ogół mieszkańców miasta Zgierza stanowi bowiem, z mocy prawa, wspólnotę samorządową i ta wspólnota uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. 
Wprowadzenie inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców będzie narzędziem bezpośredniego wpływania przez nich na rozwój Miasta Zgierza i kształtowania otaczającej rzeczywistości. Spowoduje upodmiotowienie społeczności lokalnej. Jednym z czynników wpływania na władze lokalne przez członków społeczności jest możliwość uczestnictwa w życiu publicznym przez realny wpływ na losy samorządowej wspólnoty. W tym też znaczeniu prawo zgłaszania obywatelskich projektów uchwał ma pozwolić mieszkańcom bezpośrednio włączać się w ten proces i współkształtować przestrzeń publiczną, w której funkcjonują.
Rolą władz samorządowych jest to zaangażowanie umożliwić, a nawet instytucjonalnie promować. Takie właśnie znaczenie dla tego procesu będzie miała proponowana uchwała. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz