Projekt uchwały z dnia ... 2012 r.
zgłoszony przez radnych
Justynę Zielińską
Andrzeja Mięsoka
UCHWAŁA NR
RADY MIASTA ZGIERZA
z dnia
w sprawie zmiany Statutu Miasta Zgierza
Na podstawie art. 18 ust. 2
pkt 1, art. 40, ust. 2 pkt 1 i art. 41, ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz.
220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z
2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr
116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz.
1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 146, poz. 1055, Nr 181, poz. 1337, z 2007
r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz.
1111, Nr 223, poz.1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r.
Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011
r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr
217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567) Rada
Miasta Zgierza
u c h w a l a, co następuje:
§ 1. W Statucie Miasta Zgierza stanowiącym
załącznik do uchwały Nr XLIX/463/06 Rady Miasta Zgierza z dnia 29 czerwca 2006
r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Zgierza (Dziennik Urzędowy Województwa
Łódzkiego Nr 280, poz. 2173) zmienionej uchwałami: Nr X/89/07 Rady Miasta
Zgierza z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Zgierza
(Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego Nr 247, poz. 2297), Nr XXXIII/295/09
Rady Miasta Zgierza z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta
Zgierza (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego Nr 126, poz. 1259), Nr
XXXVII/337/09 Rady Miasta Zgierza z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie zmiany
Statutu Miasta Zgierza (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego Nr 245, poz. 2224),
Nr XLVIII/437/10 Rady Miasta Zgierza z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie
zmiany Statutu Miasta Zgierza (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego Nr 163,
poz. 1350) w załączniku Nr 5 do Statutu Miasta Zgierza wprowadza się
następujące zmiany:
1)
§
28a otrzymuje brzmienie:
„§ 28a. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni, komisje,
kluby radnych, Prezydent oraz Przewodniczący Rady,
oraz grupa co najmniej 150 mieszkańców, posiadających czynne prawo wyborcze
do Rady.
2. Do projektu uchwały zgłoszonego przez grupę mieszkańców należy dołączyć
listę pełnomocników projektu nie przekraczającą 3 osób, zwanych dalej „grupą
inicjatywną”, upoważnionych do kontaktu w imieniu wnioskodawców oraz listę osób
popierających inicjatywę uchwałodawczą, zawierającą dane wnioskodawców: imię,
nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, podpis wraz z oświadczeniami osób
popierających inicjatywę uchwałodawczą, wyrażającymi zgodę na przetwarzanie ich
danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji projektu uchwały,
zgłoszonego w tym trybie, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o
ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.); każda
ponumerowana strona listy zawierającej dane wnioskodawców powinna przedstawiać
tytuł proponowanej uchwały i być trwale połączona z kopią projektu uchwały
celem przedłożenia Przewodniczącemu Rady.”;
2) § 28b otrzymuje brzmienie:
„§ 28b. 1. Projekty uchwał wpływają do Przewodniczącego Rady, który
kieruje je do radcy prawnego Urzędu, a następnie do odpowiednich komisji celem
zaopiniowania, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
2. Projekty uchwał oraz imiona i nazwiska członków grupy inicjatywnej są
niezwłocznie publikowane na stronie internetowej miasta w dziale Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Zgierza.
3. Przed rozpoczęciem zbierania podpisów mieszkańcy mają
prawo zwrócić się do Przewodniczącego Rady z wnioskiem o sprawdzenie projektów uchwał pod względem
formalno-prawnym.
4. Przewodniczący rozpatruje wniosek, o którym mowa w ust. 3,
w terminie 7 dni od dnia jego
złożenia. Decyzja
odmowna wymaga pisemnego uzasadnienia.
5. Projekty uchwał, o
których mowa w § 28a ust. 2, Przewodniczący Rady kieruje także do Prezydenta celem
zaopiniowania.
6. Prezydent sprawdza poprawność listy podpisów pod projektem uchwały i wyraża opinię w przedmiocie projektów, o
których mowa w ust. 5, w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania.
7. Jeżeli projekty uchwał po sprawdzeniu nie zawierałyby wymaganej liczby
podpisów, Przewodniczący Rady wyznacza grupie inicjatywnej dodatkowy termin 7
dni na uzupełnienie listy.
8. Projekty wnoszone przez mieszkańców prezentowane są właściwym komisjom
Rady przez pełnomocników, o których mowa w § 28a ust. 2.
9. Po wydaniu opinii przez Prezydenta oraz
komisje Rady, Przewodniczący Rady kieruje przedmiotowe
projekty uchwał na najbliższą sesję Rady Miasta.
10. Na sesji Rady projekty wnoszone przez mieszkańców przedstawia Komisja
Spraw Obywatelskich lub osoba
upoważniona przez pełnomocników, o których mowa w § 28a ust. 2, jeżeli wyrażą taką wolę.
11. Postanowienia ust. 1 nie dotyczą uchwał o charakterze
proceduralnym i personalnym.”;
3) w § 28c w literze h wyrazy „ust. 2” zastępuje
się wyrazami „ust. 11”.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się
Przewodniczącemu Rady Miasta Zgierza i Prezydentowi Miasta Zgierza.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach
od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w
Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego oraz przez 14 dni na tablicy ogłoszeń
Rady Miasta Zgierza.
UZASADNIENIE
Wzorem innych gmin w Polsce, celem zwiększenia
udziału obywateli w życiu publicznym oraz dla wzmocnienia idei i mechanizmów samorządności wnoszę projekt zmiany statutu Miasta Zgierza.
Inicjatywa
obywatelska ma swoje inspiracje w
rozwiązaniach konstytucyjnych i ustawowych. Ogół mieszkańców miasta Zgierza
stanowi bowiem, z mocy prawa, wspólnotę samorządową i ta wspólnota uczestniczy
w sprawowaniu władzy publicznej.
Wprowadzenie inicjatywy
uchwałodawczej mieszkańców będzie narzędziem bezpośredniego wpływania przez
nich na rozwój Miasta Zgierza i kształtowania otaczającej rzeczywistości. Spowoduje
upodmiotowienie społeczności lokalnej. Jednym z czynników wpływania na władze
lokalne przez członków społeczności jest możliwość uczestnictwa w życiu
publicznym przez realny wpływ na losy samorządowej wspólnoty. W tym też
znaczeniu prawo zgłaszania obywatelskich projektów uchwał ma pozwolić
mieszkańcom bezpośrednio włączać się w ten proces i współkształtować przestrzeń
publiczną, w której funkcjonują.
Rolą władz
samorządowych jest to zaangażowanie umożliwić, a nawet instytucjonalnie
promować. Takie właśnie znaczenie dla tego procesu będzie miała proponowana uchwała.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz